Η ταξικότητα της εκπαίδευσης με αριθμούς
Μία ακόμη έρευνα του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ (Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής) δημοσιεύτηκε και αποτέλεσε υλικό για δημοσιεύματα στον Τύπο τις τελευταίες μέρες. Και πώς θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού τα στοιχεία που καταγράφονται είναι χαρακτηριστικά για τη ροή του μαθητικού πληθυσμού και σκιαγραφούν την αβεβαιότητα που έχουν σήμερα οι μαθητές και οι οικογένειέςτους. Πολύ περισσότερο, αποδεικνύουν τον ταξικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης που διαπερνά όλες τις βαθμίδες.
Η ροή του μαθητικού πληθυσμού
Αν από τα στοιχεία της έρευνας παρατηρήσουμε εκείνα τα οποία αφορούν τη ροή του μαθητικού πληθυσμού κατά τα έτη 2004-2007 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έχουμε αυτάπου φαίνονται στον πίνακα 1. Στον πίνακα φαίνεται ο μαθητικός πληθυσμός για κάθε τάξη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2004-2005, 2005-2006 και 2006-2007. Τα βέλη απεικονίζουν τη ροή των μαθητών από τη μία τάξη στην άλλη, ενώ οι απώλειες ανά τάξη κατά απόλυτο νούμερο και ποσοστό φαίνονται στα ενδιάμεσα κουτιά.

Εδώ φαίνεται καθαρά ότι η τεχνική εκπαίδευση αδυνατεί να κρατήσει τους μαθητές στους κόλπους της και ο λόγος είναι ότι... γι' αυτό φτιάχτηκε. Για να αποσυμφορήσει τη γενική εκπαίδευση από μερικές χιλιάδες κόσμου και κατ' επέκταση να μειώσει κατά πολύ τον αριθμό των νέων που απαιτούν μια θέση στην τρίτη βαθμίδα. Οσα ακούγονται για την αναμόρφωση των τεχνικών σχολείων με βάση και τα αποτελέσματα του πρόσφατου διαλόγου στοχεύουν στον επαναπροσδιορισμό της σχέσης των μαθητών με την τεχνική εκπαίδευση και στο να την κάνουν περισσότερο ελκυστική προκειμένου να αποτελέσει πόλο έλξης. Χωρίς βεβαίως να προσφέρουν τίποτα περισσότερο από παχιά λόγια και μηδενική προοπτική.
Αν αυτά είναι τα στοιχεία της μαθητικής διαρροής, ποιες είναι αυτές οι χιλιάδες μαθητών; Από ποιες περιοχές προέρχονται και ποια η ταξική τους καταγωγή; Ρητορικό το ερώτημα, αλλά ας δούμε και τα στοιχεία.
Ταξική η προέλευση της διαρροής
Οι περιοχές στις οποίες εμφανίζονται τα μεγαλύτερα ποσοστά διακοπής των σπουδών στο γυμνάσιο είναι η Δυτική Αττική, ο Πειραιάς, η Ροδόπη και η Ξάνθη. Σε σύνολο 54 περιοχών σε επίπεδο εκπαίδευσης, η Δυτική Αττική κατέχει την 47η θέση, η Ροδόπη την 54η και η Ξάνθη την 53η. Σε σύνολο 52 περιοχών και όσον αφορά το δείκτη κινδύνου φτώχειας, η Ροδόπη κατέχει την 44η θέση και η Ξάνθη την 45η. Ο κατάλογος αντίστοιχων αριθμών και δεικτών είναι μακρύς. Οσο όμως και να συνεχίσουμε να καταγράφουμε τα στοιχεία αυτά, το συμπέρασμα μένει το ίδιο. Οι φτωχότερες περιοχές της χώρας είναι εκείνες στις οι οποίες εμφανίζονται τα μεγαλύτερα ποσοστά απόρριψης των μαθητών από την εκπαιδευτική διαδικασία.Και δεν πρόκειται για μια οποιαδήποτε απόρριψη, αλλά για τα αποτελέσματα μιας εκπαίδευσης βαθιά ταξικής. Που για χρόνια ολόκληρα μεταρρυθμίζεται και αναμορφώνεται με μοναδικό σκοπό να κρατήσει και να διευρύνει αυτό το χαρακτήρα.
Τέτοια θα είναι και τα χαρακτηριστικά του νέου γύρου επίθεσης που ανοίγει το σύστημα. Οι επικείμενες αλλαγές και σε νομοθετικό επίπεδο θα έρθουν να σκληρύνουν τους ήδη δυσβάσταχτους όρους σπουδών της νεολαίας στη δεύτερη βαθμίδα. Και αυτή η πολιτική είναι που θα ξαναβγάλει στους δρόμους τους μαθητές, αντιμέτωπους με ένα σύστημα που τσαλαπατάει το μέλλον και τη ζωή τους.
Πηγές: Ερευνα ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, Νοέμβρης
2009
Αναδημοσίευση από Προλεταριακή Σημαία, 30/01/2010 φ634
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου