Τετάρτη, 7 Οκτωβρίου 2015

Νέο πρόγραμμα σπουδών στην Ιατρική ΑΠΘ


Νέο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών (ΝΠΠΣ) έρχεται στην Ιατρική με τη νέα χρονιά. Ένα πρόγραμμα σπουδών το οποίο πρόκειται να φέρει επιπλέον εντατικοποίηση των σπουδών μας και όξυνση των ταξικών φραγμών. Το πρόγραμμα αυτό έρχεται ως εφαρμογή των αποφάσεων της συνθήκης της Μπολόνια. Μια συνθήκη που αποσκοπεί στην εκ βάθρων αναδιάταξη της ανώτατης εκπαίδευσης μέσω της εισαγωγή ταξικών φραγμών, με την κατάργηση του δωρεάν χαρακτήρα της και τη διάλυση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μέσω της διάσπασης του πτυχίου σου Bachelor και Master.

Το νέο πρόγραμμα σπουδών φέρνει μεγαλύτερο αριθμό εβδομάδων διδασκαλίας, μικρότερη διάρκεια εξεταστικών περιόδων, αύξηση εργαστηριακών ωρών και εργασιών, αλυσίδες και προαπαιτούμενα μαθήματα, διάσπαση του πτυχίου σε 3 κύκλους σπουδών, αντικατάσταση κάποιων μαθημάτων σε σεμινάρια και πολλά ακόμη.
Ø    1 ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ!!
Όσοι έχουμε δώσει έστω και μια εξεταστική ξέρουμε πολύ καλά ότι ακόμη και οι πέντε εβδομάδες, αποτελούν περίοδο πλήρους εντατικοποίησης, έντασης και άγχους. Πρόκειται για πέντε εβδομάδες οι οποίες είναι πολύ απαιτητικές ακόμη και όταν κανείς διαβάζει μέσα στο εξάμηνο. Ο όγκος των μαθημάτων και η φύση τους, κάνει αναγκαίο το διάβασμα τους μέσα στην εξεταστική. Συρρικνώνοντας τις εβδομάδες σε μια, καθίσταται αδύνατο να περαστεί ένα μάθημα. Με τον τελικό βαθμό να προκύπτει από 1-2 υποχρεωτικές προόδους και βαθμό εργαστηρίου/κλινικής καθώς και  ημερήσια ενασχόληση 8-9 ωρών παρακολουθήσεων και διαβάσματος (!) ,που με θράσος κομπάζουν για τις 7-8 ώρες ελεύθερου χρόνου που μας “παραχωρούν” την ημέρα, το ΝΠΠΣ έρχεται από τη μια να επισφραγίσει την εντατικοποίηση και από την άλλη να καθιερώσει μια σχολειοποίηση των σπουδών μας με εβδομαδιαία τεστ, εβδομαδιαία ύλη και με προσπάθεια προγραμματισμού του προσωπικού μας διαβάσματος.
 Μας λένε ότι αυτό έχει σκοπό την «κατάργηση της εξεταστικοκεντρικής αντίληψης». Άραγε οι πρόοδοι και οι εργαστηριακές ασκήσεις δεν αποτελούν μορφή εξέτασης; Η πραγματικότητα είναι ότι θέλουν να μετατρέψουν ολόκληρο το εξάμηνο σε εξεταστική περίοδο.
Ø    ΚΥΚΛΟΙ ΚΑΙ BLOCKS ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ… ή αλλιώς προαπαιτούμενα και αλυσίδες
Και σαν να μην έφτανε η 1 εβδομάδα εξεταστικής, οι πρόοδοι και τα αυξημένα εργαστήρια έρχονται να μετατρέψουν τα μαθήματα σε αλυσίδες και προαπαιτούμενα. Δηλαδή για να προχωρήσεις σε ένα επόμενο μάθημα θα πρέπει να έχεις πετύχει σε μια σειρά από προηγούμενα. Πόσοι άραγε από εμάς έχουμε περάσει πρώτα την Βιοχημεία ΙΙ και έπειτα την Βιοχημεία Ι; Και τι θα σημάνει αν δεν θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην Βιοχημεία ΙΙ μέχρι να περάσουμε την Βιοχημεία Ι; Πρόκειται για εμφανή εντατικοποίηση της καθημερινότητας μας και των όρων σπουδών μας. Γιατί το μόνο το οποίο προσφέρουν οι αλυσίδες είναι η αύξηση του χρόνου σπουδών. Και τι σημαίνει αυτό εν μέσω οικονομικής κρίσης όταν οι οικογένειες μας, μας στηρίζουν με δυσκολία στους ήδη υπάρχοντες ρυθμούς; Και από την άλλη, πόσο αυτό είναι εφικτό όταν η δαμόκλειος σπάθη των διαγραφών στα ν+2 χρόνια εξακολουθεί να υπάρχει; Δεν πρόκειται λοιπόν για τίποτα άλλο από έναν ακόμη ταξικό φραγμό που σκοπό έχει να αναγκάσει  πολλούς φοιτητές να παρατήσουν τη σχολή πριν πάρουν πτυχίο.
Ø    ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (από 26 σε 38-48... μην ξεχνάμε ότι το έτος έχει 52!)
Καταρχήν και μόνο από τα νούμερα φαίνεται ότι υπάρχει παραλογισμός! Η αλλαγή αυτή στον αριθμό των εβδομάδων πρώτα και κύρια έρχεται για να νομιμοποιήσει ότι στο εξάμηνο δεν θα υπάρχει ούτε μια κενή εβδομάδα. Και όπως βλέπουμε από τις αλλαγές στις εξεταστικές μας από την αρχή μας περισσεύουν ήδη οχτώ. Γιατί όμως πρέπει κάθε φορά το εξάμηνο να βγαίνει ακριβώς; Πρέπει να βγαίνει ακριβώς γιατί το ότι θα χαθεί το εξάμηνο ήταν πάντα ένα μέσο πίεσης και μια απειλή στους φοιτητές. Μια απειλή από την πλευρά του συστήματος απέναντι στους φοιτητές και στις κινητοποιήσεις τους. Εάν λοιπόν με τις 26 εβδομάδες διδασκαλίας τρομοκρατούσαν τους φοιτητές, πως σε περίπτωση κινητοποιήσεων θα χάσουν το εξάμηνο, πόσο πιο έντονα θα χρησιμοποιηθεί η επιχειρηματολογία αυτή. Επιπλέον σκοπός αυτής της επιμήκυνσης, σε συνδυασμό με όλα τα προηγούμενα, είναι να καθιερώσουν στις συνειδήσεις των φοιτητών πως οφείλουν να αφοσιώνονται αποκλειστικά στις σπουδές τους, πως οι ρυθμοί είναι τέτοιοι που δεν επιτρέπουν οποιαδήποτε άλλη ενασχόληση ή διεκδίκηση δικαιωμάτων. Ένα μοντέλο που θέλουν να υιοθετήσουμε και ως μελλοντικοί εργαζόμενοι.
Ø    3 ΚΥΚΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η εφαρμογή κύκλων σπουδών αποτελεί βασική στοχοθεσία της συνθήκης της Μπολόνια. Αυτοί οι κύκλοι σπουδών κινούνται στα πρότυπα των Bachelor και Master, εξέλιξη των οποίων αποτελούν οι πιστωτικές μονάδες ECTS. Μ’ αυτόν τον τρόπο χτυπάνε τα εργασιακά μας δικαιώματα, αφού ανάλογα με τον κύκλο που έχει φτάσει κανείς και τα ECTS που έχει συγκεντρώσει διαθέτει διαφορετικά εργασιακά δικαιώματα. Δηλαδή δεν θα έχουμε όλοι το ίδιο πτυχίο, το οποίο δεν θα μας επιτρέπει αργότερα ως εργαζόμενοι να διεκδικήσουμε συλλογικά τα εργασιακά μας δικαιώματα, αλλά ο καθένας θα διαπραγματεύεται ατομικά. Επιπλέον, αυτό οδηγεί σε εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων αφού οι κύκλοι υπάρχουν για να μην περνάνε όλοι στον επόμενο κύκλο (αλλιώς γιατί να υπήρχαν;). Και ποια θα είναι τα κριτήρια για να περνάμε από τον έναν κύκλο στον άλλον; Το σε ποιο βαθμό θα μπορεί ο καθένας από εμάς να ανταποκριθεί στο πανεπιστήμιο που φτιάχνουνε. Σ’ ένα πανεπιστήμιο που η εξεταστική θα διαρκεί μια εβδομάδα, με προόδους, αλυσίδες και προαπαιτούμενα.
Εάν αυτό το πρόγραμμα περάσει, οι όροι των σπουδών μας αλλά και της επαγγελματικής μας αποκατάστασης θα δεχτούν ένα μεγάλο πλήγμα. Παρατηρώντας πως εφαρμόζονται τα ΝΠΠΣ στις άλλες σχολές υπάρχει μεγάλη πιθανότητα και στη δική μας να εφαρμοστεί αναδρομικά. Πρέπει λοιπόν να μην αφήσουμε να περάσει το νέο πρόγραμμα σπουδών. Να οργανωθούμε, να κινητοποιηθούμε και από κοινού να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας, μέσα από τα συλλογικά μας όργανα. 
·                     ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
·                     ΝΑ ΞΑΝΑΖΩΝΤΑΝΕΨΟΥΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΜΑΣ ΟΡΓΑΝΑ – Ο ΜΟΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΛΗΣ                                                                                                                                                            
·                     ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ,ΤΗΝ ΥΠΟΤΑΓΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΠΟΥ ΜΑΣ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ-ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΕΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΛΛΟΝ,ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ ΑΝΗΚΕΙ!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου