Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου 2014

O ΠΡΟΤΥΠΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (Π.Ε.Κ.) ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ


Έχουν περάσει κοντά τρεις μήνες από την πρώτη εμφάνιση του ΠΕΚ και οι εξελίξεις γύρω από αυτόν τρέχουν. Έχει ολοκληρωθεί ήδη μια διαδικασία από την οποία έχει ψηφιστεί ένας εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σε όλα τα ιδρύματα της χώρας (στα πρότυπα του ΠΕΚ) και τώρα μένει να δούμε πώς αυτό θα εφαρμοστεί κατά τόπους στις σχολές και στα τμήματα. Ο ΠΕΚ δεν είναι παρά η εφαρμογή του νόμου πλαίσιο του 2011 και θα μας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στο πανεπιστήμιο των λίγων και εκλεκτών. Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα κάποια πράγματα:  


·      Διάσπαση των σπουδών σε τρεις κύκλους (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό, διδακτορικό), εφαρμογή των πιστωτικών μονάδων και του Πλαισίου προσόντων Ανώτατης Εκπαίδευσης κατ’εντολή της Μπολόνια, προωθώντας τη μετατροπή των σπουδών από κοινωνικό δικαίωμα σε ατομικό προνόμιο. Τη θέση των ενιαίων πτυχίων θα πάρουν οι πιστωτικές μονάδες και τα «προσόντα».
·      Εντατικοποίηση – Μαθήματα αλυσίδες: «χρονική αλληλουχία ή αλληλεξάρτηση μαθημάτων» που στόχο έχει στην ύψωση εμποδίων στο δρόμο προς το πτυχίο.
·      Κατάργηση του δωρεάν συγγράμματος: «Διδακτικό σύγγραμμα θεωρείται κάθε έντυπο ή ηλεκτρονικό βιβλίο, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών βιβλίων ελεύθερης πρόσβασης, καθώς και οι έντυπες ή ηλεκτρονικές ακαδημαϊκές σημειώσεις...καλύπτει ολόκληρο ή το μεγαλύτερο μέρος της ύλης.»
·      Διαγραφές φοιτητών: «Αν δεν εγγραφεί σε δύο συνεχόμενα εξάμηνα διαγράφεται αυτοδικαίως από τη σχολή...Ο μέγιστος αριθμός συμμετοχών του φοιτητή σε εξετάσεις του ίδιου μαθήματος ορίζεται σε έξι...σε περίπτωση συνεχιζόμενης αποτυχίας του διαγράφεται». Γνωστό, άλλωστε, είναι και το όριο σπουδών ν+2 από το νόμο πλαίσιο με τις πρώτες διαγραφές να έρχονται το Ιούλη του 2014.
·      Δίδακτρα: «Το Συμβούλιο του Ιδρύματος αποφασίζει την επιβολή ή μη διδάκτρων και του ύψους τους για τα  μεταπτυχιακά  προγράμματα σπουδών του ιδρύματος». Ενώ καταλαβαίνουμε, με βάση και την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ για τη χώρα, ότι ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τη γενίκευση των διδάκτρων και την επιβολή τους και σε προπτυχιακό επίπεδο.
·      Ιδρύεται σχολή δια βίου μάθησης, με σκοπό την δια βίου περιπλάνηση για αναζήτηση πιστωτικών μονάδων και δουλειάς και τον άκρατο ανταγωνισμό.
·      Την «τιμητική» της έχει η συνδιοίκηση με τους νέους θεσμούς που εισάγει ο νόμος πλαίσιο («συνήγορος» του φοιτητή κτλ). Το σύστημα διατηρεί και ενισχύει τους μηχανισμούς για την προώθηση της αντιφοιτητικής επίθεσης, αλλά θέλει και τους φοιτητές να γίνονται συνένοχοι στην εφαρμογή αυτής της πολιτικής, μέσω της συμμετοχής τους στα όργανα που θα την υλοποιήσουν.

Τα παραπάνω είναι ορισμένα μόνο από αυτά που προβλέπει ο Π.Ε.Κ. Είναι ένα βάρβαρο χτύπημα στην εκπαίδευση, που θα διαλύσει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της, θα πετάξει χιλιάδες φοιτητές έξω από τα πανεπιστήμια. Ποιος από μας θα μπορεί να συνεχίζει να σπουδάζει με τέτοιες συνθήκες ενώ παράλληλα όλες οι παροχές (σίτιση στέγαση) καταργούνται? Ένα είναι σίγουρο: θέλουν να υποταχτούμε από νωρίς στον εργασιακό μεσαίωνα που την περιμένει, με ατομικές συμβάσεις εργασίας και πρόσκαιρη δουλειά χωρίς δικαιώματα. Άρα το μαζικό πανεπιστήμιο των προηγούμενων δεκαετιών «πρέπει» να τελειώνει!
 Έχουμε μπροστά μας την εφαρμογή του ΠΕΚ στις σχολές. Αυτό θα επηρεάσει όλες τις πτυχές της φοιτητικής μας καθημερινότητας. Δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε ο καθένας μόνος του. Όσο δεν βρίσκουμε τους υπόλοιπους συναδέλφους μας που βιώνουν την ίδια κατάσταση και δεν παλεύουμε μαζί η επίθεση θα μας σαρώσει. Δεν μας «ταιριάζει» η αδράνεια και η απογοήτευση που επικρατεί στους φοιτητικούς μας συλλόγους. Πρέπει να τους μετατρέψουμε σε πραγματικά όργανα πάλης. Έτσι μας θέλουν! Να πιστεύουμε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Ότι αυτά που συμβαίνουν είναι «αντικειμενικά». ΔΕΝ ΣΚΥΒΟΥΜΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ! Αν οργανωθούμε και παλέψουμε μπορούμε να ανατρέψουμε αυτήν την πολιτική που στερεί τα δικαιώματά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου